12 maart 2020

Innovatie & Duurzaamheid

Nooit meer in de rij voor je lunch met Hutten Tap & Pay

Met de Hutten Tap & Pay app staan onze gasten nooit meer in de wachtrij voor de kassa in het bedrijfsrestaurant! Zo kunnen ze maximaal genieten van hun lunchpauze. Met de app kunnen gasten gemakkelijk en snel producten uit het bedrijfsrestaurant selecteren en direct betalen met hun mobiele telefoon. “We zijn de eerste cateraar in Nederland die een dergelijke app lanceert,” vertelt projectmanager Kevin Renirie van Hutten.

“We hebben de app ontwikkeld als aanvullende dienst op de bestaande kassa’s, om vooral tijdens de piekmomenten de wachtrijen voor de kassa’s op te vangen. Als meer gasten kiezen voor de app houden onze samenwerkers meer tijd over om onze gasten te informeren, adviseren en helpen bij het samenstellen van een gezonde lunch. Uiteraard geeft dit Hutten ook de mogelijkheid om minder of helemaal geen kassa’s meer in te zetten,” vervolgt Renirie. “Samen met onze partner Nokavision uit Den Bosch hebben we de Hutten Tap & Pay app in nog geen negen maanden tijd weten te ontwikkelen en te testen. Naast de app zelf is er ook een nieuwe manier van betalen ontwikkeld. Uiteindelijk zijn er vijf partners betrokken in het traject: Nokavision, Mendix, In2value, CCV en Payconiq.”

Meedenken in gebruiksgemak

Partner vanaf het eerste uur is Nokavision. “Zij hebben de app technisch ontwikkeld en de integraties gerealiseerd. Ze hebben goed meegedacht en zich verdiept in de gebruiker”, aldus Renirie. “Zo kunnen gasten bijvoorbeeld met de app het menu van de week inzien zodat ze weten wat er de rest van de week in het restaurant verkrijgbaar is. Als er combideals beschikbaar zijn, geeft de app dit aan en we hebben de mogelijkheid om gasten te laten sparen voor punten waarmee ze gratis producten kunnen ontvangen. Als gasten een profiel aanmaken in de app, profiteren ze van nog meer voordelen. Met de data  kunnen wij ons aanbod en de dienstverlening nog beter laten aansluiten op de behoefte van onze gasten.”

Innovatieve betaalmogelijkheden

“Hutten Tap &  Pay is een zeer gebruikersvriendelijke mobile app geworden”, aldus John Peters, BD Mendix bij Nokavision. “Trots zijn we op innovaties zoals de integratie van de app met Electronic Shelf Labels (ESL’s) voor het gebruikersvriendelijk tappen van producten en de flexibele betaalopties. Gasten kunnen niet alleen via een geïntegreerde betaaldienst in de app betalen, maar ook contactloos met Apple Pay, Android wallets of betaalkaart op één van de onbemande pin terminals. In nog geen negen maanden tijd is er een innovatieve totaaloplossing gerealiseerd die onze lunchervaring voor altijd zal veranderen.”

Partners met eigen specialismes

Nokavision is Mendix Platform Partner en heeft de app gebouwd in het low-code applicatie platform  (LCAP) Mendix. In2Value werd aangetrokken als leverancier van de Pricer hardware, zoals de ESL’s, de infrarood transceivers en base stations. Zij verzorgen tevens de installatie op alle locaties. Nokavision maakt voor het tappen van de ESLs gebruik van NFC-techniek (Near-field communication). Alle geprinte productkaartjes in het bedrijfsrestaurant worden vervangen door deze in realtime aan te sturen digitale productkaartjes. Om een product toe te voegen, houdt de gast eenvoudig de telefoon tegen een ESL aan en het product is geselecteerd. Mocht de mobiele telefoon van de gast geen NFC ondersteunen, dan kunnen de ESL’s ook worden gescand door middel van de barcode. Nokavision heeft Payment Service Provider CCV gevraagd om hun betaalplatform te integreren zodat op iedere cateringlocatie de juiste onbemande CCV pin-terminal vanuit de Hutten Tap & Pay app op afstand kan worden geactiveerd. Hutten is hiermee de eerste die kassaloos betalen op deze manier vanuit een app aanbiedt. De gast hoeft dus niet meer in de wachtrij bij de kassa, de app is de kassa. In de app heeft de gast daarnaast ook de mogelijkheid om geheel mobiel te betalen via Payconiq.

Enthousiaste reacties

Inmiddels is de app in het eerste bedrijfsrestaurant van Hutten geïnstalleerd en zijn de gasten die de app gebruiken erg enthousiast. Kevin Renirie: “We horen positieve geluiden over de tijdsbesparing door niet te hoeven wachten voor de kassa en het zelf kunnen activeren van de pin-terminal. Daarnaast houden gasten overzicht van hun uitgaven door de bestelhistorie en het digitaal ontvangen van de kassabon per mail. Het was een intensief, maar leuk traject waarbij we ieder specialisme echt nodig hadden. We zijn dan ook blij met het eindresultaat en we kijken uiteraard uit naar een verdere uitrol van de app bij meerdere bedrijfsrestaurants.”

Gerelateerd