Ga terug

13 juni 2018

Marketing automation de heilige graal? Bezint eer ge begint!

Marketing automation de heilige graal? Bezint eer ge begint!

5 tips:

Een effectieve marketing automation strategie kost tijd, neem deze dan ook. Start in de tussentijd bijvoorbeeld met wat whitepapers en koppel deze aan geautomatiseerde email campagnes. Succes!

  1. Bepaal de strategie, doelen en het budget

    • De strategie, doelen en het budget bepalen in sterke mate welke tool het meest geschikt is voor jullie organisatie en voor welke modules er een licentie afgenomen moet worden.

  2. Zorg dat het CRM geïmplementeerd en rijk gevuld is

    • Wij zien geregeld vertraging en extra kosten bij trajecten ontstaan omdat er eerst een marketing automation tool is afgenomen en er later naar de inhoud van het CRM en de mogelijke koppelingen is gekeken. Advies is om dit om te draaien.

  3. Betrek vanaf dag één naast de marketing- ook de salesafdeling

    • Uiteindelijk is het doel om met marketing automation de brug te bouwen tussen marketing en sales. Te vaak wordt sales te laat betrokken en mist er naast waardevolle input ook draagvlak.

  4. Kwaliteit in content gaat voor kwantiteit

    • Het succes van marketing automation is sterk afhankelijk van de kwaliteit van content, houd hier rekening mee. Budgetteer van te voren de in- of externe uren voor content productie.

  5. Twijfel bij tip 1 tot en met 4? Begin er dan nog niet aan.

    • Zorg eerst voor een weldoordachte strategie, een goedwerkend en rijkgevuld CRM, veel kwalitatieve en relevante content en draagvlak bij zowel de marketing- als de salesafdeling. Hiermee vergroot je de kans op een succesvolle implementatie.

August van Wilgenburg August@b2b-online.nl| 0612844154 B2B Online | Online marketing voor B2B bedrijven!