Home Thema'sTech, Ict & SmartInnovatie & Duurzaamheid Nieuw pand De Haan Group is groots, anders en bovenal groen

Nieuw pand De Haan Group is groots, anders en bovenal groen

by Brabant Business Media

Vrijdag 13 september 2019 is het nieuwe kantoorpand van De Haan Group feestelijk geopend. Alle 39 medewerkers knipten hun eigen lintje door, waarna de opening officieel was en het feest kon losbarsten.

In de achtertuin van hun oude stek heeft De Haan Group het afgelopen jaar gebouwd aan een volledig nieuw, zelf ontworpen pand. De internationaal tuincentrum ontwikkelaar heeft de afgelopen jaren een stevige groei doorgemaakt, waardoor zowel in het magazijn als in de kantoren extra ruimte noodzakelijk geworden was. Eigenaar Kees de Haan is actief betrokken geweest bij de bouw. Het gaat hem om meer dan alleen de extra ruimte; “Ons nieuwe pand moet een plek zijn waar we klanten kunnen laten zien dat wij met ze mee denken, dat we creativiteit ademen en verder denken dan het vaste regime. Om door te kunnen groeien was verhuizen noodzakelijk, daarmee hebben we ook de kans gepakt om een plek te creëren waar klanten, bezoekers en onze eigen mensen voelen waar De Haan Group voor staat.”

Iedereen die al een bezoek gebracht heeft zal kunnen beamen dat dit zonder twijfel is gelukt. Al in de buitenentree wordt je verrast door een grote street-art tekening van Einstein met warrig haar van kunstgroen. Dit kunstwerk geeft precies de essentie van De Haan Group aan. Ook Kees de Haan refereert in het interview, wat hij geeft tijdens het officiële openingsmoment, naar dit kunstwerk: “Einstein laat onze gasten en onszelf bij elk bezoek zien waarom we doen wat we doen. We combineren de elementen groen, creativiteit en wetenschap om onze klanten optimaal te helpen.” Verder in het interview wordt nogmaals duidelijk wat Kees hiermee bedoeld; “Onze nieuwe plek is ontwikkeld om klanten te kunnen ontvangen in een omgeving die bij onze creatieve projecten hoort. Het retail landschap veranderd snel, we zien allemaal de ontwikkelingen en daarom vinden wij het belangrijk dat we onze klanten helpen bij het in kaart brengen van de behoeften van de klanten op de winkelvloer. Dat is de wetenschap, de data, die we combineren met onze creativiteit en uiteraard groen. Groen is immers de leidraad van onze branche.”

Dat laatste is zeker in heel het pand terug te zien. De term kantoortuin kan hier letterlijk worden genomen. Overal is levend groen verwerkt. Er staat zelfs een echte boom in het midden tussen de bureaus. Achter al dit groen zit een duidelijke boodschap, Kees legt uit: “In onze kantoortuin en kantine staan verschillende consumentenoplossingen rondom levend groen. Zeker niet al deze oplossingen zijn in een tuincentrum voor de klanten beschikbaar, maar dit is wel waar we naar toe moeten. Ook in onze tuin, welke rondom het pand ligt, hebben we dit soort oplossingen verwerkt. We hebben een waterinfiltratiesysteem, ook in de bloembakken die hoog boven onze laaddocks hangen en krijgen het voor elkaar verticaal groen goed te laten groeien zonder dat het veel tijd kost. We willen met onze klanten meedenken over hoe ze hun klanten het beste kunnen helpen. Dat gaat verder dan een basis winkel, we denken mee in het proces en adviseren wat zij nodig hebben.”

Om dat advies tot stand te laten komen zijn in het nieuwe pand verschillende digitale faciliteiten ingebouwd. Een van de spreekkamers op de derde verdieping is voorzien van de laatste digitale technieken. “Hier werken we samen met onze klant aan hun nieuwe winkel. De digitale tafel zorgt ervoor dat we gemakkelijk tekeningen, ideeën, foto’s en ontwerpen bij elkaar kunnen zetten, kunnen aanpassen en kunnen samenstellen. Door technische combinaties te maken kunnen we dat wat we met de klant ontwikkelen direct omzetten in een technisch plan. Je zou kunnen zeggen dat als we de tekening klaar hebben ook direct de factuur klaar is. Alle tussenstappen doet het systeem voor ons, hier is geen handwerk meer voor nodig.”

De groene leidraad die Kees benoemd in zijn openingsinterview is naast het fysieke groen ook terug te vinden in de duurzaamheid van het hele gebouw. Het pand is door de 1680 zonnepanelen op het dak CO2-positief, waardoor ze stroom kunnen leveren aan grootgebruikers in de regio. Daarnaast ligt er een infiltratiesysteem in alle delen van de tuin en in de bloembakken. En niet te vergeten, er lopen schapen! Het terrein rondom het pand is niet bestraat, zoals logisch zou zijn op een industrieterrein, maar is voorzien van een mooi groen grasbed welke wordt bijgehouden door twee knuffelbare schapen.

Op de vraag of De Haan Group klaar is voor het aankomende seizoen, antwoord Kees resoluut: “We zijn er zeker klaar voor. Met de 10.000 pallet plaatsen die het nieuwe magazijn biedt hebben we onze gehele logistieke operatie na jaren weer onder een dak. Het is zowel creatief als procesmatig een plek geworden waar we nu kunnen optimaliseren, maar zeker ook kunnen groeien. We hopen hier de komende jaren veel klanten te mogen ontvangen en ze te helpen bij de ontwikkeling van hun winkel.”

Gerelateerde Posts