Klaar met bescheiden zijn

Tilburg is in trek. Meer bedrijven, bezoekers en studenten kozen afgelopen jaar voor Tilburg en als het aan Citymarketing Tilburg ligt, blijft dit stijgen. Nicole Severijns, marketeer bedrijven bij de stichting: “Je merkt aan alles dat Tilburg in de lift zit. Zo zijn we recent benoemd tot nr. 1 logistieke hotspot van Nederland, iets wat de afgelopen 13 jaar niet is gebeurd. Maar we hebben ook instant successen gehad dit jaar, zoals Doloris, een doolhof gemaakt door kunstenaars met een spectaculaire rooftopbar en Spoorpark Tilburg, het grootste burgerinitiatief van Nederland. Samen met de LocHal die al meerdere prijzen heeft gewonnen en bezoekers uit de hele wereld ontvangt, zijn dit grote publiekstrekkers en laat het ook aan ondernemers zien dat het hier goed toeven is.”

Kies voor Tilburg!  
Want de gemeente Tilburg helpen die ondernemers naar Tilburg halen, is een van de doelstellingen van Stichting Marketing Tilburg. Nicole: “Eigenlijk is het heel simpel: we willen dat meer mensen kiezen voor Tilburg, dus ook ondernemers. Dit doen we door het zichtbaar maken van successen uit de stad, het informeren over de mogelijkheden en het vertellen van de verhalen van ondernemers die het hier al maken. We moeten maar eens klaar zijn met die bescheidenheid en laten zien wat voor een fantastische producten en diensten hier worden gemaakt. ”

Partners in het platform  
Het platform Make it in Tilburg – makeitintilburg.com – is het middel dat Citymarketing hiervoor inzet: het inspireert door het delen van ondernemersverhalen van succesvolle pioniers uit Tilburg en reikt alle praktische informatie aan die nodig is op het gebied van vestigen en ondernemerschap. Met Make it in Tilburg maakt Citymarketing Tilburg, in navolging op platformen Ticket to Tilburg en Student in Tilburg, haar online driepoot compleet. Nicole: “Door partners te verbinden aan de drie platformen, kunnen we gezamenlijk en eenduidig de boodschap van Tilburg uitdragen. Van Spaendonck, OndernemersAkkoord, Station88, TIAS en BOM hebben zich o.a. al als business partner aan het nieuwe platform verbonden.”

Groeiers met ambitie  
Naast de indrukwekkende metamorfose van de Spoorzone, de aanleg van het Spoorpark en de opening van de prijswinnende LocHal, ontpopt Tilburg zich als een belangrijke speler op het gebied van innovatie. Door haar "we kunnen alles aan" mentaliteit en haar innovatie gedreven economie, is Tilburg een belangrijke speler als het gaat om innovatieve start-ups en bedrijven. “We staan als stad natuurlijk bekend om onze industrie en logistiek, maar juist door het vestigingsklimaat wat ruimte biedt aan creativiteit en experimenteren, is Tilburg zeer geschikt voor creatieve bureaus die gericht zijn op data, ai en andere toepassingen die de industrie en logistiek juist weer verder helpen. Gebieden en locaties als Veemarktkwartier en de Spoorzone Tilburg, trekken deze partijen aan. Ondernemers kunnen in de Spoorzone bijvoorbeeld werken aan innovatieve concepten, diensten en producten en huisvesting vinden die past bij de fase waarin hun bedrijf verkeert: van start-up tot scale-up en verder. “Tilburg is goed bereikbaar, ligt centraal en biedt ruimte voor groei. Ondernemers helpen elkaar, de stad is erg sociaal. Daarnaast is er met opleidingen op alle niveaus (MBO, HBO, Universiteit) veel talent te vinden. Er is altijd wat te doen en alles is op loopafstand. What’s not to like? We hebben hier alle ingrediënten om het te maken. En uiteraard zijn onze ambassadeurs, de Tilburgse ondernemers die het hier al maken, heel belangrijk om deze boodschap uit te dragen.”

Storytelling door ambassadeurs  
Het uitlichten van ondernemers die het hier al hebben gemaakt, is een vast onderdeel van de aanpak van Citymarketing; storytelling heet dat. Ondernemers vertellen graag over hun succes en het aandeel dat de stad hierin heeft. Zoals eigenaar van digital agency Livewall, Frits Mahovic, die bedrijven als Red Bull, Spotify, RTL, KLM en Real Madrid als klant heeft en ze regelmatig in Tilburg uitnodigt. Frits: “Er zijn zoveel toffe bedrijven in Tilburg. En voor ons is het ook een goede testmarkt. Ze zeggen niet voor niks: ‘Als het in Tilburg lukt, lukt het overal’. Tilburgers zijn kritisch en eerlijk over wat ze van iets vinden.” Kortom; Tilburg is getransformeerd tot een broedplaats voor creatieve denkers en doeners. Een kennisstad met een enorme diversiteit aan mensen, die graag en veel samenwerken. De combinatie van een sterk sociaal netwerk en lef om te experimenteren leidt meer dan eens tot innovaties die tot ver buiten de Nederlandse landsgrenzen reiken. Meeliften op het Tilburgse succes? Nicole: “Je kunt me altijd benaderen voor een mooi verhaal, nieuws of vragen over partnermogelijkheden op – een van de – platformen.”