5 juni 2019

Innovatieve DAF CF Electric wint Green Truck Award

De DAF CF Electric is uitgeroepen tot de Green Truck Logistics Solution 2019. Aan de vooravond van de vakbeurs Transport Logistic in München roemden de toonaangevende Duitse vakbladen VerkehrsRundschau en TRUCKER ook containervervoerder Contargo, dat de eerste DAFs CF Electric in Duitsland in gebruik heeft genomen. De twee volledig elektrische veldtesttrucks vervoeren containers rondom de binnenhaven van Duisburg. De 'Green Truck Logistics Solution Award' is een prestigieuze onderscheiding voor de inzet van veelbelovende opkomende technologieën voor innovatieve, duurzame logistiek in Europa. De twee volledig elektrische DAF-trucks van Contargo – een dochteronderneming van Rhenus – maken deel uit van een uitgebreide veldtest met meerdere trucks in Europa. Het zijn de eerste CFs Electric die in Duitsland in gebruik zijn genomen. De DAF CF Electric is een volledig elektrische 4x2 trekker, ontwikkeld voor de inzet tot 37 ton in stedelijke gebieden, waar enkel- of dubbelassige trailers de norm zijn. Het voertuig is gebaseerd op de DAF CF en opereert volledig elektrisch met VDL's E-Power Technology. De kern van zijn intelligente aandrijflijn is een 210 kilowatt elektrische motor, aangedreven door een lithium-ion batterijpakket met een totale capaciteit van 170 kilowattuur. De CF heeft een actieradius van zo’n 100 kilometer, afhankelijk van het gewicht van de lading, wat hem geschikt maakt voor ’zero emission’ transport in hoge volumes in de stedelijke gebieden. De batterijen hebben een 30-minuten snellaadfunctie en volledig opladen duurt maar anderhalf uur.

Concept verdient een award

“Bij het toekennen van de Green Truck Awards kiezen we voor een overtuigend concept met aantoonbare praktische relevantie”, aldus Gerhard Grünig, hoofdredacteur van VerkehrsRundschau en TRUCKER-tijdschriften. “De jury was onder de indruk dat Contargo de twee DAF CF Electric-trucks niet inzet om er goede sier mee te maken. Het heeft eerst zo’n twee jaar met grote precisie onderzocht of elektrische voertuigen commercieel levensvatbaar zijn voor de inzet tot zo’n 44 ton.”

Naadloos aansluiten op de markt

Richard Zink, directeur Marketing & Sales en lid van de Raad van Bestuur van DAF Trucks: “Elektrische trucks zullen in de toekomst deel uitmaken van het Europese straatbeeld. De data die we met vooraanstaande partijen als Contargo verzamelen over zowel de technologie als de operationele inzet zullen bijdragen aan de specificaties voor de uiteindelijke productiemodellen, zodat we er zeker van zijn dat die naadloos aansluiten op de vraag van de markt.”

Contargo wil ‘koolstofvrij’ zijn in 2050

Sascha Hähnke, managing director van Rhenus Trucking. “Samen met Contargo kiezen we voor een innovatieve richting die door nog geen andere logistieke dienstverlener is gekozen. Deze elektrische trucks maken deel uit van het eerste door batterijen gevoede truckwagenpark in Duitsland. Door dit te doen, laten we zien dat deze technologie een toekomst heeft”, zei Hähnke. Michael Viefers, CEO van Rhenus: “Er is een zeer hoge bereidheid bij Rhenus om nieuwe technologieën te testen waarmee we zo efficiënt mogelijk met grondstoffen kunnen omgaan. Daardoor staan we open voor nieuwe technologie en zullen we onze vloot ten behoeve van onze klanten duurzaam blijven verbeteren.”

“Bijna 90% CO2-reductie haalbaar”

De Green Trucks Award werd mede op basis van gecontroleerde berekeningen toegekend. Volgens deze calculaties vermindert het gebruik van de DAF CF Electric de CO2-emissie met minstens 38%, zelfs wanneer Contargo alleen elektriciteit gebruikt dat in Duitsland uit de reguliere grijs-groene energiemix afkomstig is. “Maar Contargo is van plan om over te stappen naar groene stroom”, stelt Jan Burgdorf, hoofd testing en technology bij VerkehrsRundschau en TRUCKER. “Als dat gebeurt kan de well-to-wheel CO2-uitstoot met bijna 90% worden verlaagd.”

DAF CF 450 óók op Green Truck podium

Niet alleen de DAF CF Electric werd bekroond, óók de DAF CF 450 verdiende een plaats op het podium van de Green Truck Award 2019. Op de testroute van TRUCKER werd met de CF 450 een brandstofverbruik van slechts 23,39 liter per 100 km genoteerd; het bewijs van DAF’s blijvende focus op het ontwikkelen van de meest efficiënte dieselmotoren voor transport over lange afstanden. e twee volledig elektrische DAF-trucks van Contargo – een dochteronderneming van Rhenus – maken deel uit van een uitgebreide veldtest met meerdere trucks in Europa. Het zijn de eerste CFs Electric die in Duitsland in gebruik zijn genomen. De DAF CF Electric is een volledig elektrische 4x2 trekker, ontwikkeld voor de inzet tot 37 ton in stedelijke gebieden, waar enkel- of dubbelassige trailers de norm zijn. Het voertuig is gebaseerd op de DAF CF en opereert volledig elektrisch met VDL's E-Power Technology. De kern van zijn intelligente aandrijflijn is een 210 kilowatt elektrische motor, aangedreven door een lithium-ion batterijpakket met een totale capaciteit van 170 kilowattuur. De CF heeft een actieradius van zo’n 100 kilometer, afhankelijk van het gewicht van de lading, wat hem geschikt maakt voor ’zero emission’ transport in hoge volumes in de stedelijke gebieden. De batterijen hebben een 30-minuten snellaadfunctie en volledig opladen duurt maar anderhalf uur.

Concept verdient een award

“Bij het toekennen van de Green Truck Awards kiezen we voor een overtuigend concept met aantoonbare praktische relevantie”, aldus Gerhard Grünig, hoofdredacteur van VerkehrsRundschau en TRUCKER-tijdschriften. “De jury was onder de indruk dat Contargo de twee DAF CF Electric-trucks niet inzet om er goede sier mee te maken. Het heeft eerst zo’n twee jaar met grote precisie onderzocht of elektrische voertuigen commercieel levensvatbaar zijn voor de inzet tot zo’n 44 ton.”

Naadloos aansluiten op de markt

Richard Zink, directeur Marketing & Sales en lid van de Raad van Bestuur van DAF Trucks: “Elektrische trucks zullen in de toekomst deel uitmaken van het Europese straatbeeld. De data die we met vooraanstaande partijen als Contargo verzamelen over zowel de technologie als de operationele inzet zullen bijdragen aan de specificaties voor de uiteindelijke productiemodellen, zodat we er zeker van zijn dat die naadloos aansluiten op de vraag van de markt.”

Contargo wil ‘koolstofvrij’ zijn in 2050

Sascha Hähnke, managing director van Rhenus Trucking. “Samen met Contargo kiezen we voor een innovatieve richting die door nog geen andere logistieke dienstverlener is gekozen. Deze elektrische trucks maken deel uit van het eerste door batterijen gevoede truckwagenpark in Duitsland. Door dit te doen, laten we zien dat deze technologie een toekomst heeft”, zei Hähnke. Michael Viefers, CEO van Rhenus: “Er is een zeer hoge bereidheid bij Rhenus om nieuwe technologieën te testen waarmee we zo efficiënt mogelijk met grondstoffen kunnen omgaan. Daardoor staan we open voor nieuwe technologie en zullen we onze vloot ten behoeve van onze klanten duurzaam blijven verbeteren.”

“Bijna 90% CO2-reductie haalbaar”

De Green Trucks Award werd mede op basis van gecontroleerde berekeningen toegekend. Volgens deze calculaties vermindert het gebruik van de DAF CF Electric de CO2-emissie met minstens 38%, zelfs wanneer Contargo alleen elektriciteit gebruikt dat in Duitsland uit de reguliere grijs-groene energiemix afkomstig is. “Maar Contargo is van plan om over te stappen naar groene stroom”, stelt Jan Burgdorf, hoofd testing en technology bij VerkehrsRundschau en TRUCKER. “Als dat gebeurt kan de well-to-wheel CO2-uitstoot met bijna 90% worden verlaagd.”

DAF CF 450 óók op Green Truck podium

Niet alleen de DAF CF Electric werd bekroond, óók de DAF CF 450 verdiende een plaats op het podium van de Green Truck Award 2019. Op de testroute van TRUCKER werd met de CF 450 een brandstofverbruik van slechts 23,39 liter per 100 km genoteerd; het bewijs van DAF’s blijvende focus op het ontwikkelen van de meest efficiënte dieselmotoren voor transport over lange afstanden.

Gerelateerd