20 juli 2020

Retail & Marketing

“IN ZWITSERLAND ZAG IK HET LICHT”

PIJNENBURG JUWELIERSRICHT ZICH MET TOPMERKENOP HET HOGERE SEGMENT

Een beroepskeuzetest was aan Joost van der Heijden niet besteed. Zijn vader was juwelier en hij koos voor hetzelfde vak. De opleiding in Schoonhoven was dus de logische stap, waarna hij in 1997 als negentienjarige aan de slag ging bij de juwelierszaak die hij negen jaar later zou overnemen: Pijnenburg Juweliers aan de Demer in Eindhoven.

Geboren en getogen in Breda maar dus al jong verhuisd naar Eindhoven, waar hij zich zowel als ondernemer en privé prima thuis voelt. “Mijn vader had juwelierszaken in Breda, Alphen a/d Rijn en Vlaardingen. Dat was een druk bestaan met veel verplaatsingen. Daar heb ik geen last van met één zaak” aldus Joost, die met een team van twaalf medewerkers inclusief zijn echtgenote Mandy de zaak runt die in 2006 van de familie Pijnenburg werd overgenomen. Tijdens zijn opleiding in Schoonhoven liep hij al stage bij Pijnenburg en in feite is hij daar gebleven toen die met succes was afgerond. Terwijl zijn vader zich destijds vooral richtte op het middensegment, kwam Joost er al vroeg achter welke kant hij op wilde met zijn zaak. “De liefde voor het vak heb ik zeker van mijn ouders gekregen. Maar toen ik met hen op ski-vakantie was in Zwitserland gingen mijn ogen open omdat ik daar horloges en sieraden zag waarvan ik het bestaan niet eens kende. Toen dacht ik meteen: dat wil ik ook!”

De liefde voor het vak heb ik van mijn ouders gekregen

Dames en heren

Hoewel het hogere segment meer dan uitstekend vertegenwoordigd is met horlogemerken als Audemars Piguet, Breitling, Chopard, Ebel, Tag Heuer en vergelijkbare topmerken en voor sieraden keuze is uit evenzoveel hoogstaande merken, waaronder Messika, Hans D. Krieger, Chopard, Artur Scholl, Choices by DL, Bigli, Bron en nieuwkomer Bibi van der Velden is Pijnenburg Juweliers zeker óók gericht op de doelgroep die een kleiner budget te besteden heeft. “Natuurlijk is het zo, dat horloges en sieraden uit ons assortiment prijskaartjes hebben die tot vele duizenden euro’s kunnen oplopen. Maar net zo goed hebben wij een kwalitatieve keuze in het lagere segment. Bijvoorbeeld zien wij regelmatig dat ouders hier iets komen uitzoeken als cadeau voor hun kind dat geslaagd is voor het eindexamen, of dat jongeren hier iets voor zichzelf komen uitzoeken. Een horloge van Tissot is er óók vanaf circa 300 euro en ook een mooi sieraad is in die prijsklasse te koop. In alle gevallen staat bij ons de kwaliteit voorop en op die basis is in feite iedereen hier welkom. In de praktijk is het overigens wel zo, dat voor horloges de doelgroep vooral uit heren bestaat, terwijl de aandacht voor sieraden met name van de dames komt. De trend dat dames graag herenhorloges dragen neemt inmiddels weer enigszins af.” Pijnenburg Juweliers heeft met name cliënten uit de regio, maar ook winkelend publiek uit België en zelfs Duitsland weet de zaak te vinden. “Op basis van de grote keuze in onze zaak komen de meeste bezoekers tot een aankoop. Een enkele keer komt het voor dat iemand een specifiek model wenst dat wij op bestelling leveren. Dan gaat het niet zelden om reizigers uit bijvoorbeeld China die hier een gunstiger prijskaartje aantreffen.”

Het vakmanschap komt nog eens extra naar voren door het eigen horloge atelier

Gastvrij

De kracht van Pijnenburg Juweliers is behalve vakmanschap, keuze en service vooral de gastvrije ontvangst en de vlotte bediening. “We hebben een team dat grotendeel bestaat uit mensen die hier al erg lang werken. Dat varieert van twee tot wel vijfendertig jaar! Hierdoor is niet alleen de vakkennis groot, maar ook zijn zij erg goed op elkaar ingespeeld en weet iedereen precies hoe het werkt. Het resultaat is dat bezoekers zich snel op hun gemak voelen, meteen worden geholpen en in alle rust hun keuze kunnen bepalen.” Het vakmanschap van Pijnenburg Juweliers komt nog eens extra naar voren door het eigen horloge atelier. Joost is daar bijzonder trots op: “wij hebben een passie voor horloges en een van de weinige juweliers met een eigen horloge atelier. Met een hier aangeschaft horloge kan men rekenen op exclusieve service voor onderhoud en reparatie.”

Voor horloges bestaat de doelgroep vooral uit heren. Dames komen voor sieraden

HS Fashion

Een topzaak die zes dagen per week open is vraagt veel aandacht. Voor Joost is vrije tijd dus schaars, hoewel hij dankzij zijn topteam niet elk uur van de dag present hoeft te zijn. “Ik heb twee jonge kinderen van elf en dertien jaar. Ook mag ik graag een keer gaan golfen, ergens wat eten en ook ben ik lid van een kookclub. Vervelen doe ik mij dus niet.” Ook loopt hij regelmatig even binnen bij HS Fashion van goede vriend en collega ondernemer James Hoed. “Mijn kleding koop ik daar omdat HS Fashion veel overeenkomsten heeft met mijn zaak: topmerken, topservice en een zeer gastvrije, relaxte ontvangst. James Hoed ken ik al sinds 1997 omdat ik toen al een kostuum daar mocht uitzoeken van mijn werkgever. We raakten bevriend en inmiddels kent James mijn smaak en geeft prima advies. Bovendien bevindt zijn clientèle zich vaak in hetzelfde segment als die van Pijnenburg Juweliers, wat soms leidt tot een aanbeveling over en weer. En ja, natuurlijk weet hij ook mijn winkel te vinden als er een cadeau moet worden aangeschaft. Prima toch?”

Mijn kleding koop ik bij HS Fashion: topmerken, topservice en een zeer gastvrije, relaxte ontvangst

Gerelateerd