Home Thema'sCorona In zes stappen de crisis door

In zes stappen de crisis door

Door marketing

Door Stephan Botz, productmanager bij de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij

Het regent berichten over doemscenario’s. Omzetten vallen terug tot nul, klanten werven lukt niet meer… Ongetwijfeld zit jij soms ook met je handen in het haar.

Omdat het geen zin heeft om bij de pakken neer te zitten, heb ik een zes stappenplan voor je gemaakt waarmee je direct aan de slag kan.

Stap 1. Rationaliseer jouw situatie

Het klinkt triviaal maar het is belangrijk dat je je hoofd koel houdt. In paniek raken, wegrennen (vluchten) of bevriezen, het zijn logische maar misschien niet de meest constructieve reacties om je bedrijf door de crisis te helpen. Hoe sneller je beseft dat de omgeving verandert en dat jij daarin een rol kunt spelen, hoe sterker je uit deze situatie komt.

Dus: ga mediteren, wandelen, fietsen, lezen of iets anders dat je helpt om je emotionele gedachtes te laten bezinken. Hou je hoofd koel en blijf bij de feiten.

Stap 2. Creëer zekerheden

Als je jouw hoofd leeg hebt gemaakt, verzamel dan alle (on)zekerheden die je op dit moment hebt. Maak in een spreadsheet een lijst met twee kolommen.

In kolom 1 noteer je alle zekerheden: de huidige omzet, het aantal actieve klanten dat nog koopt, bestaande contracttermijnen van medewerkers, actuele betaalverplichtingen aan crediteuren, etc. Alle informatie is belangrijk.

In kolom 2 noteer je alle onzekerheden. Toekomstige levertijden, Klanten die orders uitstellen, klanten die nog moeten gaan betalen, etc. Alle informatie die onvoorspelbaar en daarmee een risico is geworden.

In kolom 3 beantwoord je voor alle zekerheden en onzekerheden de volgende twee vragen:

  • Bij een zekerheid: Wat is het risico als dit wegvalt of verandert?
  • Bij een onzekerheid: Hoe kan ik dit omzetten naar een zekerheid?

Ga voor de antwoorden in gesprek met mensen die bepalend zijn. Spreek leveranciers, klanten, medewerkers, partners etc. Vraag hoe hun situatie is en hoe zij aanpassen. Wat zijn hun doelstellingen en waar maken zij zich druk over. Hebben ze werktijdverkorting aangevraagd of andere financiële hulp ingeschakeld. Hoelang houden zij het financieel nog vol? Wat zijn de uitdagingen waar zij nu voor staan?

Alles wat onzeker blijft, kun je niet meenemen in de scenario's. Een ding is zeker: het blijft een onzekerheid waar je niet op kunt rekenen.

Stap 3. Bouw scenario’s

Als je de drie lijsten hebt opgesteld en al jestakeholders hebt gesproken, kun je starten met scenario’s. Maak drie liquiditeit scenario’s: een best-case, worst-case en base-case scenario. Baseer je op de zekerheden en feitelijke informatie die er is en stel jezelf tot doel om een scenario te realiseren waarmee je in ieder geval het einde van 2020 gaat halen.

Base-case scenario

Ga niet uit van uitgestelde omzet of prognoses gebaseerd op leads. Baseer je scenario op wat je zeker weet. In dit scenario houd je dus al rekening met impopulaire beslissingen zoals ontslag van medewerkers, liquideren van assets of het openbreken van contracten. Dat is niet leuk, maar alles wat je nu niet zeker weet is een extra risico in een extreem onzekere tijd.

Worst-case scenario

In dit scenario houd je rekening met nieuwe ontwikkelingen waardoor bestaande zekerheden alsnog onzeker worden, zoals het verlengen van de beperkende maatregelen, het wegvallen van bestaande leveranciers of actieve klanten en het opzeggen van (contractueel) vastgelegde afspraken.

Het worst-case scenario gaat niet over toekomstige contracten die uiteindelijk niet gaan vallen of toekomstige producten die vertraagd ontwikkeld gaan worden. Focus op het NU en ga vervolgens voor jezelf na wat er na het NU allemaal nog kan veranderen. Het slechtste wat je kunt doen is nog meer onzekerheid toevoegen aan een onzekere situatie.

Best-case scenario

Dit scenario gaat uit van uitstaande offertes, medewerkers die in staat zijn eerder dan gepland resultaat te boeken, leveranciers die goedkoper of sneller producten gaan leveren, etc. Ga ook in dit scenario niet uit van een nieuw product dat je gaat lanceren of leads die nu nog onbekend zijn.

Bron: https://www.bom.nl/

Gerelateerde artikelen