Home Thema'sCorona HRM kan aan de slag met het nieuwe werken 1.5 – door Reijn

HRM kan aan de slag met het nieuwe werken 1.5 – door Reijn

Door marketing

Van 9 tot 5 op kantoor werken wás allang niet meer vanzelfsprekend, en door de coronacrisis is het al helemaal passé. Maar als ons werk(elijkheid) verandert, kunnen we dan nog wel productief werken in de huidige setting? Hebben we überhaupt nog wel behoefte aan een traditioneel kantoor? Hoe zorgen we dan voor contact met collega’s met een fysieke afstand en de anderhalve meter in ons achterhoofd? En hoe gaan we onze medewerkers aansturen?

Het ‘oude’ nieuwe werken

In 1970 verruilden medewerkers van IBM hun traditionele werkplek voor iets radicaals anders: een open kantoorruimte met flexibele werkplekken. De keuze van de werkplek was gebaseerd op de werkzaamheden die de medewerker op dat moment moest uitvoeren. Het was revolutionair en had als doel om de communicatie tussen medewerkers te verbeteren en kennisdeling te stimuleren. Door de rappe technologische ontwikkelingen eind jaren ’90 konden meer organisaties experimenteren met flexibele werkconcepten.

Rond 2009 begint de term ‘Het Nieuwe Werken’ vat te krijgen in Nederland en werken meer en meer mensen vanuit huis. Er volgden vele publicaties, onderzoeken en vuistdikke managementboeken over het onderwerp. Een decennia later is het op veel plekken alweer gedaan met deze vorm van werken. Onderzoekers concluderen dat Het Nieuwe Werken in sommige gevallen ervoor zorgt dat medewerkers zich niet meer welkom voelen op kantoor en zich minder verbonden voelen met hun werkgever. De huidige crisis zorgt voor een terugkeer, in ieder geval als het gaat om plaats- en tijdonafhankelijk werken.

Terug naar de tijd vóór de coronacrisis gaat nog wel even duren. Daarom is HRM nu aan zet om te zorgen voor een duidelijk doel en resultaat.
Ivo Hallegraeff, interim HR-consultant bij Reijn

De terugkeer, het nieuwe normaal?

Veel medewerkers zijn meteen overgestoken, van fulltime op kantoor naar fulltime thuis. De tussenfase van verwarring en onzekerheid is met alle haast overgeslagen, het moest wel en er was geen keus. Nu de maatregelen langer gelden zijn de eerst effecten zichtbaar, positief maar ook negatief. Zo heeft de crisis een negatieve invloed op ons geluksgevoel, moeten we oppassen voor psychische overbelasting en stijgen de verzuimcijfers, in sommige sectoren tot wel 40%. Daarentegen voelen medewerkers nu juist ruimte en vrijheid om plaats- en tijdonafhankelijk te werken, zijn er minder files, ontstaan er nieuwe creatieve ideeën om (samen) te werken en merken veel organisaties dat het werk tóch goed kan blijven doorlopen.

Kans voor HR

Op HR-vlak levert dit interessante uitdagingen op, voor nu én later. Want eerlijk is eerlijk; terug naar de tijd vóór de coronacrisis gaat nog wel even duren. De toekomst is moeilijk te voorspellen, maar wat we weten is dat de trend om resultaat- (in plaats van tijd) gericht te werken een definitieve is. Thuis staat nou eenmaal geen prikklok en allemaal tegelijk op kantoor werken is een stuk lastiger.

Daarom is HRM nu aan zet om te zorgen voor een duidelijk doel en resultaat. Zoals het terugdringen van verzuim. Het stimuleren van verbondenheid en onderling contact. Het binden en het vinden van medewerkers. Het ondersteunen van (lijn)management bij het aansturen van hun medewerkers. Het ondersteunen van een goede werk-privé balans. En natuurlijk (thuis)werkgeluk.

Bron: https://www.coronakrant.nl/

Gerelateerde artikelen