25 september 2019

Innovatie & Duurzaamheid

€ 1,3 miljoen subsidie voor waterstoftankstation van H2Point

In januari 2020 wordt het eerste commerciële waterstoftankstation van Zuid-Nederland geopend in Roosendaal. Mede dankzij de inzet en begeleiding van De Breed & Partners ontving initiatiefnemer Paul Smits maar liefst € 1,3 miljoen subsidie. Twaalf jaar lang was Paul Smits eigenaar van een viertal tankstations toen hij zich ging verdiepen in alternatieve brandstoffen. Duurzaam ondernemen werd steeds belangrijker en auto’s moesten schoner om opwarming van de aarde onder controle te houden. Het jaar 2014 bleek een keerpunt toen Ad van Wijk, Professor Future Energy Systems aan de TU Delft, op uitnodiging van Paul kwam vertellen over de voordelen van waterstof. Op zoek naar financiering Paul ging zich verder verdiepen in waterstof en besloot in 2017 het roer om te gooien. De traditionele tankstations werden verkocht en hij ging zich richten op de ontwikkeling van een waterstoftankstation. De kosten? Ongeveer € 1,9 miljoen. Maar daarover maakte Paul zich niet druk: “Voor een duurzaam en innovatief idee als deze moet wel subsidie beschikbaar zijn, dacht ik. Maar ik ben helemaal niet thuis in de wereld van subsidies. Dat moet je echt overlaten aan een specialist.” Via zijn accountant kwam Paul terecht bij De Breed & Partners waar hij het gesprek aanging met consultant Mark van Dijk. Subsidies voor de transportsector Er werd een tweetal subsidies aangevraagd: BENEFIC en DKTI. Deze zijn beiden gericht op het versnellen van groene innovaties in de transportsector. De eerste leverde € 3 ton subsidie op en de tweede € 1 miljoen. Het resterende bedrag investeert Paul zelf met het geld dat hij verdiende aan de verkoop van de traditionele tankstations. Waterstofauto’s hebben de toekomst Volgens de Rijksdienst van Ondernemend Nederland wordt Nederland internationaal gezien als een grote speler op het gebied van elektrische mobiliteit. Samen met China en Frankrijk tonen wij de sterkste groei in elektrische voertuigen. Paul verwacht dan ook dat 50% van alle voertuigen op de Nederlandse snelweg in 2030 elektrisch zal zijn, waarvan de helft waterstof-elektrisch. Het rijden op waterstof biedt volgens hem dan ook veel voordelen: “Allereerst is er geen CO2-uitstoot, mits de waterstof duurzaam is opgewekt en wanneer je waterstof-elektrisch rijdt, kun je met één tank maar liefst 700 kilometer afleggen. Als je vervolgens moet tanken, kost dit slechts 5 minuten voordat je wéér 700 kilometer kunt afleggen.” Op de vraag of Paul zelf ook een waterstof auto bezit, is het antwoord helder: die is natuurlijk besteld!

Gerelateerd