Home Boost & co DHL Parcel Benelux ‘employer of choice’ voor logistiek talent!

DHL Parcel Benelux ‘employer of choice’ voor logistiek talent!

Door Brabant Business Media

Ruim een jaar geleden ging DHL Parcel Benelux op zoek naar een partner die haar de komende jaren helpt met het realiseren van haar ambitie: Deliver Happiness. Vijf partijen streden om het partnership. Haar keuze viel niet op het traditioneel trainen maar op het daadwerkelijk ontwikkelen van aanwezig potentieel: de BOOST-aanpak van BOOST&CO.

 

Deliver Happiness

Dat de logistieke sector dynamisch is, mag geen verrassing zijn. Robotisering, digitalisering en automatisering is aan de orde van de dag en prijzen staan onder druk. De eerste gesprekken met BOOST&CO gingen dan ook vooral over DHL’s strategie voor de komende jaren. Deliver Happiness richt zich op vier stakeholders: consumenten, bedrijven, medewerkers en investeerders.
We hebben de impact van deze strategie in kaart gebracht. Wat betekent Happiness? Voor wie? Wanneer? En hoe vertaal je dat naar gewenst gedrag?

Samen met DHL hebben we gewenst gedrag gedefinieerd: per team, per rol, per land. Voor iedere rol, binnen het ruim honderd medewerkers tellende team, hebben we vastgelegd hoe eenieder kan bijdragen aan deze strategie.

 

Geen ‘one-size-fits-all’

Eén van de focusgebieden voor DHL is een ‘preferred employer’ te zijn. Werken aan betrokkenheid en vormgeven van talent management moet daaraan bijdragen. Bij aanvang zijn alle managers en medewerkers uitgenodigd voor een 0-meting. De resultaten daarvan zijn op individueel niveau teruggekoppeld.
Het doel van de 0-meting is om leerresultaten echt meetbaar te kunnen maken. Met de terugkoppeling brengen we persoonlijke ontwikkelbehoeften in kaart in relatie tot de strategische doelstelling. Op basis hiervan zijn voor de komende drie jaar leerinterventies ontworpen die voor ieder niveau en in elke leerfase waardevol zijn. Vooral geen ‘one-size-fits-all aanpak’ zoals je die bij traditionele bureaus nog tegenkomt.

 

Leren wordt Leuk

Bij het ontwerpen van de interventies hebben we gebruik gemaakt van een belangrijk uitgangspunt in onze didactische aanpak: blended learning. Dit is een combinatie van online en offline leren waarbij je bijvoorbeeld de ene keer op zoek gaat naar een expert (find-the-expert) en de andere keer een korte klassikale workshop doet of een online quiz. Je leert overal, op elk moment en met je eigen dashboard krijg je ondersteuning van collega’s of je manager. Hiermee wordt leren leuk!

 

Manager als Coach

Leren van je manager doe je sneller als hij of zij weet wie je bent, wat jou motiveert en wat je talenten en voorkeurstijlen zijn. We leren managers hoe ze hun teamleden kunnen helpen bij hun persoonlijke en professionele ontwikkeling. Zij krijgen een eigen digitale omgeving met verschillende instrumenten om daar invulling aan te geven.

TalentBoard: integrale aanpak voor organisatieontwikkeling! De rode draad in de BOOST-aanpak is TalentBoard.

We hebben voor DHL een eigen omgeving gebouwd (zie afbeelding). Ambitie, gewenst gedrag, aanwezig potentieel, verschillende leerbronnen en interventies, 360 graden feedback, performance, leercurves en leeropbrengsten: alle elementen zijn met elkaar verbonden in TalentBoard. Met dashboards voor medewerkers, leidinggevenden en HR. Een integrale aanpak voor organisaties die investeren in hun medewerkers en graag willen zien hoe deze investeringen renderen. Dat is de BOOST-aanpak!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

‘Wij hebben ervoor gekozen om flink te investeren in onze mensen. Zij zijn degenen die het verschil maken. Bovendien wil DHL hen een ontwikkeltraject geven waar ze zakelijk maar ook persoonlijk wat aan hebben.’

– Michel Clausing Vice President Sales & Customer Service

Gerelateerde artikelen