10 april 2020

Retail & Marketing

De impact van corona op (digital) marketing – deel 2

Dat corona een enorme impact op de samenleving heeft is duidelijk. En onze gezondheid heeft de hoogste prioriteit. Maar wat is de impact op (digital) marketing en hoe kunnen we hierop reageren en anticiperen als marketeers? Ik zet graag een aantal zaken voor je op een rijtje, zonder de illusie te hebben om compleet te zijn.

Dit is een vervolg op deel 1.

Impact van corona op je marketingstrategie

Heb je al even niet omgekeken naar je marketing strategie? Nu is het moment om deze tegen het licht te houden. De kans is groot dat geplande campagnes zijn uitgesteld, dus nu heb je er tijd voor. Als je strategie wel goed stond, dan heb je een goede basis om op door te bouwen. Een strategie is voor de lange termijn, dus een ‘tijdelijke hobbel’ zou hier niet al te veel invloed op mogen hebben.

Bij een stevige strategie hoort naar alle waarschijnlijkheid ook een stuk storytelling. Je verhaal kun je blijven vertellen, ook tijdens een crisis. Dit biedt zelfs kansen om je verhaal relevant te maken voor de huidige situatie, waardoor het verder aan kracht wint.

[Lees ook: 3 tips om storytelling succesvol in te zetten]

Impact van corona op je marketingtactiek

Er zijn bedrijven die al volop hadden ingezet op inmiddels gecancelde evenementen zoals het Songfestival en het EK Voetbal. Creativiteit is ontzettend belangrijk om deze enorme tegenvallers om te zetten in kansen. Gaat e-sports een vlucht nemen nu er amper live gesport wordt? Wie neemt hierbij het voortouw?

De branchevereniging voor marketeers, NIMA, heeft een onderzoek uitgevoerd onder marketeers naar het effect van corona. In het kort zijn de resultaten hiervan:

  • Product: Nog relatief weinig effect. Wel regelmatig aanpassingen of leveringsproblemen.

  • Plaats: Distributie wordt vaker een probleem en bij het verminderd bereikbaar zijn via het offline kanaal (winkels) wordt vaker het online kanaal gebruikt.

  • Prijs: In 85% van de gevallen is hier nog niets aan veranderd. Veel marketeers verwachten pas tegen het eind van het jaar hier echt iets over te kunnen zeggen.

  • Promotie: In een kwart van de gevallen worden campagnes uitgesteld of geannuleerd. “Omdat dat op korte termijn besparing oplevert van pas op langere termijn resultaat zou opleveren.”

Nima haalt met de enquête naar boven dat ook veel bureaus en zzp’ers onder de professionals in marketing, communicatie en sales van de ene op de andere dag zonder werk zitten.

Impact van corona op je klantencontact

Met betrekking tot het contact met je klanten: terwijl de consumentenbestedingen nu dalen, stijgt het aantal ‘touchpoints’ met consumenten en dus het aantal mogelijkheden hun interesse te wekken. Je kunt hierop inspelen met FAQ’s (Frequently Asked Questions) of contactmogelijkheden via Facebook Messenger om in hun behoefte aan informatie te voorzien.

Impact van corona op je reclamebudget

Geannuleerde campagnes van concurrenten brengen ook iets anders teweeg, namelijk: lagere kosten. Dit betekent het volgende voor vasthoudende en slimme adverteerders: Als je nu geld uitgeeft aan adverteren terwijl de concurrentie stopt en de kosten lager zijn, verdubbel je dus feitelijk je reclamebestedingen zonder extra geld uit te geven!

Impact van corona op Facebook advertising

Facebook gaat MKB ondernemers / adverteerders helpen om er weer bovenop te komen na de crisis. Zij stellen een enorm budget van 100 miljoen dollar beschikbaar via Facebook om 30.000 MKB bedrijven in 30 landen te ondersteunen. Je kunt je aanmelden voor updates omtrent deze regeling via deze link.

Impact van corona op Google advertising

Google draagt ook zijn steentje bij aan het slopen van de crisis met een aantal tips. De belangrijkste principes bij je marketing activiteiten op een rijtje:

  1. Context: Is deze campagne OK in de context van de huidige plaats en tijd?

  2. Opnieuw checken: Hoewel deze campagne vorige week OK is bevonden, is ie dat nog steeds in het licht van de actuele situatie?

  3. Creatie: Zijn alle creatieve elementen nog wel gepast?

  4. Prioriteren: Welke kanalen, merken, producten en campagnes zijn nu het meest relevant? Moeten we budgetten verschuiven?

  5. Bijdragen: Op welke manier(en) kan mijn merk consumenten en bedrijven helpen?

Zoekvolumes naar bepaalde producten laten een enorme stijging zien. Wat betekent dat voor jouw organisatie? Hoe is dat in jouw branche? Check het via Google Trends.

Impact van corona op je SEO

Was je bezig met het uitvoeren van een gedegen SEO-strategie? Die gaat per definitie over ‘organisch’ verkeer en groeit dan ook ‘organisch’. Een traject van maanden of zelfs jaren. Geen reden om van dit plan af te wijken tijdens een crisis. Idem voor het bouwen van een nieuwe website of ontwerpen van nieuwe huisstijl. Als je dat nu onderbreekt, duurt het straks des te langer voordat je strategie inkomsten gaat genereren.

Tijd en capaciteit over? Gebruik deze dan nu om in te zetten op lange termijn opbrengsten. Werk aan de snelheid, vindbaarheid en gebruiksvriendelijkheid van je website en pak de zaken op die eigenlijk al veel te lang zijn blijven liggen, omdat je er nooit tijd voor had.

Impact corona op tv adverteren

De kijkcijfers stijgen vanwege thuisblijvers. Het NOS Journaal trekt nu bijvoorbeeld niet 2 maar 3 miljoen kijkers.

Impact van corona op Spotify adverteren

We zien een toename in zowel het gebruik van Spotify (thuiswerkers!) als de interesse van adverteerders in het adverteren op Spotify. De eerste adverteerders die hun budgetten van andere kanalen willen verschuiven naar Spotify hebben zich al bij ons gemeld en we verwachten dat dat er nog meer gaan worden. Spotify kan snel schakelen en biedt mooie targeting opties, zoals hardlopers die even een rondje maken om vanachter hun geïmproviseerde bureaus vandaan te komen en een lekkere playlist opzetten.

Impact corona op buitenreclame

Snelwegreclame kampt met een enorme teruggang in bereik doordat Nederland massaal thuiswerkt. Kortingen voor adverteerders lopen enorm op. Wil je hiermee testen, nu is je kans (rekening houdend met het lagere bereik uiteraard).

Impact corona op creatie en concept

Dit is hét moment om te investeren in content. Sportscholen die video’s delen voor thuissporten bijvoorbeeld. Of tips om beter te tuinieren of thuis een bioscoopavondje te organiseren. De tijdsbesteding aan media stijgen enorm, aan jou en je merk om hierop slim in te spelen. Ook kun je adverteren met je veelgestelde vragen om consumenten te informeren.

Wees wel voorzichtig met het inspelen op de crisis, je wilt niet beticht worden van lijkenpikkerij! Schakel professionele creatieven in, liefst met een achtergrond in digital als je de content ook online vindbaar en deelbaar wilt maken. Contentmarketeers kunnen je helpen bij het snel vervaardigen van de juiste content.

Vooruitkijken: marketing ná de coronacrisis

Na corona: marketingbudgetten en -doelen 2020

Normaal maak je een jaarplanning en houd je daarbij rekening met onverwachte omstandigheden. Maar eerlijk is eerlijk, niemand houdt rekening met een crisis als deze. Toch, als je als marketeer én organisatie ‘agile’ werkt, dan kun je ook met deze situatie omgaan. Wees flexibel, wendbaar en creatief. En vraag dat ook van je bureaus en leveranciers. Dit is de tijd waarin partnerships zich echt kunnen bewijzen en uitmonden in iets moois.

Een normale campagne plan je maanden of, op zijn minst, weken van tevoren. Over enkele weken leven we weer in een andere wereld. Waarom zou je daar nu niet mee bezig zijn? Plan die comeback, ga aan de slag met de post-corona-campagne. Vandaag!

Na corona: planning

Facebook heeft met haar premium partners, zoals PauwR, interessante inzichten gedeeld met betrekking tot het omgaan met de coronacrisis. Vooral de periode na de crisis heeft daarbij de aandacht. Ook zij geven het advies om nu aan de slag te gaan met de ‘bounce-back consumptie’. Daarnaast is het belangrijk te werken aan je merk, nu meer dan ooit. En kijk uiteraard ook vooruit naar de supply chain, zodat je straks niet beperkt wordt door leveringsproblemen.

Je actieplan zou op dit moment moeten bestaan uit veel communicatie met je klanten / consumenten. Op korte termijn kun je je focus verleggen naar verandermanagement, om ervoor te zorgen dat je marketing investeringen ook op termijn blijven renderen. Werk daarbij zowel aan je ‘merk’ als aan je ‘performance’ marketing. Al zou dat wat mij betreft hetzelfde moeten zijn, zoals ik betoog in een eerdere blog.

Na corona: shift naar digital?

In recordtijd worden organisaties digitaal meer volwassen. Makelaars doen bezichtigingen noodgedwongen digitaal en autoshowrooms worden eveneens op recordsnelheid gedigitaliseerd. Toch geen branches die bekend stonden om hun innovativiteit … Evenementen gaan digitaal, drankmerken die eigenlijk evementen sponsorden die echter geannuleerd werden, sponsoren nu cloud raves op TikTok.

Restaurants melden zich nu (pas) massaal aan voor Thuisbezorgd en laten snel een afhaalwebite bouwen. Veel merken zullen de shift maken naar (volledig) digital marketing. Check ook deze tips van RTL Z.

Na corona: strategie voor opbouwen doelgroepen

De reis- en hotelbranche kregen als eerste en ook de hardste klappen. Maar er wordt nog steeds gezocht op vakantiegerelateerde zoekwoorden. Hoewel de conversie nu nog uit zal blijven, is dit een uitgelezen kans om relatief goedkoop doelgroepen op te bouwen. Haal mensen binnen met goede content en verleid ze op een later moment tot het maken van een boeking. Of laat ze nu al een (kostenloos annuleerbare of aanpasbare) boeking maken.

Dat geldt natuurlijk ook voor andere branches. Slimme marketeers kijken vooruit en gaan juist nu aan de slag met hun merkcommunicatie. Of, vanuit het door Google ontwikkelde See-Think-Do model: De See- en Think-fase.

[Download hier de handige whitepaper over het See-Think-Do model!]

Bron: https://www.coronakrant.nl/

Gerelateerd