Home Thema'sLeisure & Cultuur BRABANTBREDE CAMPAGNE ‘HIER MOET JE ZIJN IN BRABANT’ PLAATST DE PARELS VAN BRABANT VOOR HET VOETLICHT

BRABANTBREDE CAMPAGNE ‘HIER MOET JE ZIJN IN BRABANT’ PLAATST DE PARELS VAN BRABANT VOOR HET VOETLICHT

Door

BRABANTSE VRIJETIJDSSECTOR SLAAT HANDEN INEEN EN WERKT SAMEN AAN EEN DUURZAAM HERSTEL

De afgelopen maanden heeft VisitBrabant samen met de Brabantse vrijetijdssector hard gewerkt aan een Brabantbrede campagne om Brabant als toeristische bestemming stevig op de kaart te zetten en de Brabantse vrijetijdsondernemers het podium te bieden dat ze verdienen. Vandaag start de campagne ‘Hier moet je zijn in Brabant’, waarbij landelijk, provinciaal, regionaal en lokaal met elkaar verbonden wordt en intensief wordt samengewerkt aan een duurzaam herstel van het toerisme.

www.hiermoetjezijninbrabant.nl
In een eigenzinnige stijl en met prikkelende teksten duidt de campagne niet alleen wáár je moet zijn in Brabant, maar ook waaróm je in Brabant moet zijn voor je vakantie of dagtrip. Bijvoorbeeld als je vlot wilt slapen of als je van rare streken houdt. Als je wilt ontsnappen aan de werkelijkheid, je graag uit de bocht vliegt of als je ongestoord wilt skinny dippen.

De campagne inspireert de Brabanders om ook de kleinere parels in eigen provincie te ontdekken en laat Nederlanders zien dat Brabant volop mogelijkheden biedt voor een weekendje weg of vakantie in Brabant. De campagne is een typisch Brabantse doorvertaling van de landelijke voorlichtingscampagne ‘Hier moet je zijn’ van NBTC Holland Marketing en draagt daarom tevens bij aan een duurzaam herstel van de Nederlandse toeristische sector.

Heleen Huisjes, directeur VisitBrabant: “Deze campagne is een uniek concept dat is ontstaan vanuit de coöperatieve Brabantse gedachte. Het concept biedt alle ruimte om naast het iconische aanbod van Brabant zoals Van Gogh Brabant, onze steden en attractieparken, juist ook het vele verrassende kleinschaligere aanbod van Brabant voor het voetlicht te plaatsen. Samen met provincie, gemeentes, de regionale en lokale toeristische marketingorganisaties én Brabantse vrijetijds-ondernemers rollen we de campagne de komende maanden verder uit.”

Gedeputeerde Wil van Pinxteren die onder meer Vrijetijdseconomie in portefeuille heeft: “Ook de vrijetijdssector is hard geraakt door de coronacrisis. Nu toerisme langzaamaan weer meer ruimte krijgt, is het dan ook erg belangrijk toeristisch bezoek aan Brabant te stimuleren. Daarbij willen we wel onveilige situaties voorkomen, dus spreiding van bezoek is belangrijk. Met ‘Hier moet je zijn in Brabant’ wordt daar via de ‘druktemeter’ goed op gelet. VisitBrabant brengt bekende, maar vooral ook onbekende plekken Brabant onder de aandacht. Plaatsen die zeker een bezoek waard zijn. Ik verwacht dat deze campagne bijdraagt aan het herstel van de vrijetijdseconomie in onze provincie. Ik denk dat deze zomer veel Nederlanders Brabant op een nieuwe manier zullen gaan ontdekken.”

Gefaseerde aanpak
De campagne kent verschillende fases. Allereerst lichten we de mogelijkheden uit om veilig te recreëren in en te genieten van de Brabantse natuur aan de hand van o.a. de fietsbelevingsroutes. Eerder lanceerden we al de druktemeter. Door de actuele drukte in natuurgebieden in Brabant in kaart te brengen en direct alternatieve locaties te tippen die op dat moment wel de gewenste rust, ruimte en veiligheid bieden, zorgen we ervoor dat zowel bewoners als bezoekers veilig en onbezorgd kunnen genieten van hun vakantie in Brabant. De overzichtskaart is vanaf nu tevens zichtbaar op hiermoetjezijninbrabant.nl.

Vervolgens positioneren we de unieke plekjes in Brabant die we met elkaar verbinden in inspirerende 24-uurs en 36-uurs belevingen. Brabantse vrijetijdsondernemers en gemeenten kunnen de campagne benutten om ook zelf hun eigen locatie of activiteit in de spotlight te zetten o.a. door gebruik te maken van de hashtags en gratis beeldmateriaal.

Duitse en Belgische toerist
Met een variant op de campagne ‘Hier moet je zijn in Brabant’ zullen we vervolgens ook toeristen in België en Duitsland benaderen, waarbij wordt ingezet op Brabant als vakantiebestemming in de zomer en het najaar. Met de versoepeling van de huidige coronamaatregelen zullen ook weer meer Duitsers en Belgen op vakantie gaan. We weten dat veilig fietsen en wandelen tijdens een vakantie hoog op hun wensenlijstje staat. Met de natuur altijd om de hoek, prachtige steden, dorpen en streken, een routesysteem dat tot de top van Europa behoort, verrassende pareltjes en altijd een gastvrij ontvangst, biedt Brabant dan alle ingrediënten voor een onvergetelijke vakantie. Hiermee onderstrepen we bovendien dat Brabant 365 dagen per jaar interessant is als vakantiebestemming.

Gerelateerde artikelen