Home Partner “Alles is eenvoudig, totdat er meerdere mensen bij betrokken zijn”

“Alles is eenvoudig, totdat er meerdere mensen bij betrokken zijn”

Door Brabant Business Media

Ondernemers Niek de Groot en Jan-Maarten van Rooij werken al een tijd vanuit de regio Helmond om organisaties beter te laten functioneren. Ieder vanuit hun eigen achtergrond. Niek vanuit de sport coaching en Jan-Maarten vanuit de begeleiding van organisaties. De mensen vinden het vaak lastig om een goed team te worden.

Als mensen kunnen doen waar ze goed in zijn, in een omgeving die bij ze past, zijn zij niet alleen heel gemotiveerd maar presteren ze ook veel beter. Mensen die op hun plek zijn, voelen bovendien meer binding met de organisatie. En dat is niet alleen leuk voor henzelf maar ook voor het team en de organisatie waarvoor zij werken.
Met behulp van de producten van Profile Dynamics ® bieden De Groot en Van Rooij een analyse van de onderliggende motivatie van mensen. De persoonlijke drijfverenanalyse maakt duidelijk waar iemands kracht ligt en welk type functie en omgeving het best bij iemand passen. Zo weten u en uw medewerkers in welke richting zij zich het best kunnen ontwikkelen. Want als wij weten wat mensen nodig hebben, kunnen we duurzamer investeren in hun inzetbaarheid.

Deze tijd vraagt om flexibiliteit van u en uw medewerkers om steeds sneller en beter te gaan functioneren. Dit gaat niet vanzelf. Wij kunnen u met inzicht in drijfveren van de mensen en teams waarin ze werken, begeleiden. Wij doen dat in de vorm van; training, coaching, organisatieontwikkeling, verandermanagement, selectie, leiderschapsontwikkeling en talentontwikkeling.

De instrumenten zijn ontwikkeld op basis van het gedachtegoed van de Amerikaanse psycholoog Dr. Clare W. Graves.

Hij onderscheidde de zeven intuïtief herkenbare drijfveren die ons denken en doen bepalen. Twee van zijn co-workers, Don Beck en Chris Cowan, vervolmaakte Graves’ theorie en gaven de nu zeven bekende kleuren aan de waardesystemen.

Thuis en op de werkvloer kleur bekennen?

In samenwerking met theater De Schalm in Veldhoven starten zij op 27 december 2019, zowel in de middag als in de avond, een voorstelling van hun drijfverenshow. Normaal gesproken geven zij de show in-company, echter met De Schalm is nu een traject gestart waarin de show toegankelijk wordt voor een breder publiek. Kaarten kunt u bestellen via www.deschalm.com Twee personen is al een team. Wellicht een leuk uitje samen met uw partner.

Bewustzijn creëren

Met de theatershow wordt op toegankelijke en humoristische wijze uitgebeeld hoe drijfveren in de praktijk kunnen werken. Daarmee wordt het aanleren van de benodigde basiskennis van drijfveren leuker én blijft dit langer en beter hangen. Mensen in de organisatie gaan drijfveren bij zichzelf én bij anderen herkennen. Hiermee wordt gewerkt aan wederzijds begrip en acceptatie. Bezoekers van de show gaven aan, dat er iets veranderd was nadat zij met hun collega’s van de show hadden genoten: “Gesprekken in het team en bij de koffieautomaat zullen nooit meer hetzelfde zijn.” En “We hebben nog lang na gesproken over de show: de diverse drijfveren waren heel herkenbaar.” Kortom: de voorstelling helpt om meer bewust stil te staan bij de eigen drijfveren en die van de omgeving.

De show

Jan-Maarten en Niek spelen als Jacko Wijsneus & Niels IJdeltuit ieder hun karikatuur van de kleuren Geel (willen begrijpen) en Oranje (willen winnen). Ze laten in hun spel en woordgebruik zien wat de specifieke kenmerken van waardesystemen zijn. Vanuit hun rol leggen ze alle kleuren uit, met behulp van de motivatietheorie van David Mc Clelland en de drijfveren theorie van Clare W. Graves. De show sluit aan bij de analyses van Profile Dynamics®.

Een sketch uit de show:

Op het scherm zien we nu de eerste kleuren, de expressie dus, van de bestuursleden van een sportvereniging. ”Zeg Jacko, mij valt op dat de kantinebeheerder veel oranje en nauwelijks groen in zijn profiel heeft, wat betekend dat?” ”Nou Niels, dat kan ik je wel vertellen, hij gaat ervoor zorgen dat de clubkas goed gespekt wordt.” “Oh, Jacko, hij serveert die bitterballen dus niet voor de gezelligheid.” ”Juist Niels, jij begint het al te snappen. Toen ze een nieuwe beheerder nodig hadden, hebben ze er een gezocht met veel oranje in zijn profiel.”

Er worden technieken gebruikt uit zowel de marketing & communicatie als uit de theaterwereld. Zoals: de nieuwsgierigheidsbenadering, framing en verankeringstechnieken, dialogen, liedjes, sketches, kostuums, licht en geluid. Zowel auditieve, visuele als kinesthetisch ingestelde mensen komen aan hun trekken. Meer weten? Kijk op www.jamavro.nl/drijfveren of mail naar info@jamavro.nl

Gerelateerde artikelen