Home Thema'sCorona In de media Topsportmentaliteit juist nu hard nodig! – 5 tips om zakelijk meer te winnen, zonder privé te verliezen

In de media Topsportmentaliteit juist nu hard nodig! – 5 tips om zakelijk meer te winnen, zonder privé te verliezen

Door Brabant Business Media

Het leven, dat is pas topsport! Vooral nu in deze tijd. Hoe houd je op dit moment alle ballen in de lucht? Hoe kan je zakelijk vol focus, efficiënt en met energie je doelen realiseren? En hoe kun je dan tegelijkertijd ook tijd voor jezelf hebben om te relaxen of te sporten? En dan ook nog eens met aandacht en liefde bij je gezin en partner aanwezig zijn? In dit artikel ontdek je vijf tips over de topsportmentaliteit die je juist nu kan integreren in je leven. Zo neem je nog meer de regie en voorkom je dat je op de automatische piloot wat aanmoddert. Sanne van Paassen is ex-topsporter en peak performance coach en neemt je mee hoe je nog meer zakelijk kan winnen, zonder te privé te verliezen.

Tijdens mijn sportcarrière dacht ik dat ik aan topsport deed. Vol focus kon ik me volledig richten op mijn sportcarrière en wist ik zelfs het wereldbekerklassement veldrijden te winnen. Als ik fysiek rust nam, had ik mentaal ook rust. Toen ik vier jaar geleden met mijn sportcarrière stopte, merkte ik: het dagelijks leven, dat is pas topsport! Want je houdt zoveel ballen in de lucht, je wilt scoren op je werk, je wilt energie overhouden om zelf te sporten en dan ook nog eens met aandacht voor je partner en gezin er zijn.

Reality Check

Ik weet het nog goed, ik was net drie maanden gestopt en vol energie gestart met werken. Op het moment dat ik klaar was met werken, ging ik door met de rest: mijn sociale activiteiten, het sporten, het huishouden en leuke dingen doen met mijn vrienden. Maar opeens was het moment daar. Ik zat op de fiets tijdens de Klaver van Brabant. Dat is een tocht over 150km die voor mij eigenlijk geen probleem zou moeten zijn, maar mijn lichaam trapte letterlijk op de rem. Ik kreeg een acute spit aanval. Wat is dat verschrikkelijk! Ik kon helemaal niets meer. Dit was zo pijnlijk.

Toen ik op dat moment op de bank lag, had ik genoeg tijd om na te denken en te reflecteren. Ik kwam er achter dat het leven dus echt topsport is. Ondanks dat ik enorm veel pijn had, kwam ik tot waardevolle inzichten die jou nu ook gaan helpen om tijdens deze periode het verschil te gaan maken. Vanaf toen ging ik onderstaande kwaliteiten van mijn topsportmindset integreren in het dagelijks leven. Sinds dat ik dit heb gedaan, merk ik dat ik energieker ben dan ooit. Ik werk efficiënter, durf naar mijn lichaam te luisteren, ben een leuker mens en mijn bedrijf groeit sneller dan ik ooit had durven te dromen.

Doordat wij nu in zo’n bijzondere tijd leven, is jouw leven ook echt topsport! Om te voorkomen dat je niet instort -fysieke of mentale klachten krijgt- deel ik deze tips met jou hoe jij je topsportmentaliteit kan integreren in je leven.

5 Tips om jouw topsportmentaliteit te vergroten

1. Focus op proces

Topsporters doen verschillende soorten trainingen, om hun einddoel te realiseren. Zo is dat in het dagelijks leven ook. Focus op het proces.

Als topsporter heb ik geleerd om groots te dromen. Als ik dit niet had gedaan dan had ik nooit het wereldbeker klassement veldrijden gewonnen. Vervolgens ben ik de droom kleiner gaan maken en heb ik zowel resultaatdoelen als procesdoelen geformuleerd. Uiteindelijk ben ik mezelf niet gaan focussen op mijn droom of resultaatdoelen, maar ben ik mezelf op het proces gaan focussen. Welke kleine stap kan ik vandaag doen om weer een kleine stap dichterbij mijn droom te komen?

Ook nu is dit zo waardevol. Staar je niet blind op je op het eindresultaat, maar focus je zelf juist op de kleine stapjes van het proces.

2. Weerstand betekent groei

Het kan zijn dat je nu af en toe baalt van de situatie. Het is saai en minder efficiënt dat je thuis moet werken, je ergert je aan je gezinsleden of het is niet jouw ding dat je ook leraar moet zijn. Dat is allemaal erg logisch.

Als je weerstand ervaart, kan je twee dingen doen. Je blijft er in hangen en je baalt ervan. Of je ziet dit juist als een groeikans. Dat laatste is natuurlijk de beste keuze. Besef namelijk, winnaars verliezen nooit, winnaars ontdekken alleen hoe ze het beter kunnen doen.

Zie juist de huidige periode als een spel. Je wordt uitgedaagd om het spel nog slimmer te spelen! Door jezelf de juiste vragen te stellen kan je juist van jouw weerstand een groeikans maken. Als je weerstand ervaart, stel jezelf dan de volgende vragen:
– Wat kan ik doen om het leuker te maken?
– Wat kan ik doen om ervoor te zorgen dat ik vol energie deze taak ga doen?

Winnaars verliezen nooit, zij ontdekken alleen hoe ze het beter kunnen doen.

Sanne van Paassen

3. Winstgevende routines

Voorkom dat je op de automatische piloot aanmoddert, maar neem de regie. Pak iedere ochtend een moment voor jezelf en bepaal jouw focustaak en je doelen die je wilt realiseren voor die dag. Als je geen plan maakt, word je onderdeel van andermans plan.

Topsporters weten bij iedere training wat hun doel is. Zodat ze effectief hun doel realiseren. Doe dat juist nu in het dagelijks leven ook. Bepaal je focus en pak de regie door juist in de ochtend dit te bepalen.

4. Rusten is ook trainen

Je bent gedreven, je bent ambitieus en wilt graag zo snel mogelijk je doelen realiseren. Grote kans dat dat het geval is, anders zou je dit artikel niet lezen. Graag wil ik je uitnodigen om nog meer rust in te plannen, want: rusten is ook trainen.

Het is echt een mindfuck dat je door hard en veel werken, je resultaten boekt. Vooral nu je veel thuis werkt, wil ik je uitdagen om kleine rustmomentjes in te plannen. Durf naar je lichaam te luisteren. Op het moment dat je teveel van jezelf moet, kom je in de verkramping en zit je niet meer in de goede vibe om resultaten te realiseren. Durf dan juist je ontspanning te pakken.

Hoe zorg je ervoor dat je tussen de meetings door ontspant? Plan juist nu je wandelmomenten in of dat je extra tijd gaat besteden aan een hobby  die je zo leuk vindt. Ook jij bent een topsporter! En topsporters plannen juist ook veel rustmomenten in zodat ze fysiek en mentaal bijtanken. Als je dit niet doet, dan trapt je lichaam vroeg of laat letterlijk op de rem.

5. Selfcare is prioriteit!

Dit is de allerbelangrijkste tip. Een hoog energieniveau is de basis tot succes! Als je niet goed voor jezelf zorgt, dan zul je ook in je werk geen topprestaties kunnen leveren. Ga voor je selfcare echt een prioriteit maken. Eet goed, beweeg voldoende, zorg voor voldoende slaap en werk aan je mindset.

Kennis is heel waardevol. Maar het grootste verschil maak je door echt in actie te komen. Het verschil tussen amateurs en professionals zijn, dat amateurs maar blijven dromen en dat professionals het echt gaan doen. Het is wel belangrijk dat je op de juiste manier in beweging komt, want anders trapt je lichaam misschien letterlijk op de rem. Nu is mijn vraag aan jou: welke stap ga je nu zetten na het lezen van deze blog? Antwoorden vind je in beweging. Dus ga het gewoon doen.

Wil je met nog meer focus en energie je doelen realiseren? Vraag dan de Focus en EnergieBOOST checklist aan, zodat je nog sneller en efficienter je doelen realiseert of kijk op de website www.sannevanpaassen.nl/blog voor meer artikelen.

bron: https://www.coronakrant.nl/ 

Gerelateerde artikelen