Home Thema'sCorona 10 tips om thuis in beweging te blijven (of komen)

10 tips om thuis in beweging te blijven (of komen)

Door Brabant Business Media

Dit artikel is mede tot stand gekomen door de Coronakrant
Door: Sophie Schapendonk

Met het verplicht thuiswerken is de afstand tussen je bed en je werkplek nu wel heel minimaal geworden. Je keukenkastjes en koelkast lonken de hele dag en roepen je bijna om een heerlijke luxe lunch te maken met wat erin ligt. Daarnaast is het moeilijk om je gedachten te verzetten als je weet wat voor lekkere tussendoortjes er in de snoeplade op je liggen te wachten. Zo komen die coronakilo’s er wel heel snel aan. Zeker omdat je nu bijna niet beweegt. En het kan niet vaak genoeg gezegd worden: bewegen is gezond! Het geeft je een fit en energiek gevoel en is belangrijk voor je algehele welzijn. Daarom hierbij 10 tips om thuis in beweging te blijven.

Ga wandelen

Het mag nog, dus grijp je kans! Ga buiten wandelen. Het liefst zo vroeg mogelijk. Waarom? De rest van je huishouden slaapt misschien nog en zo vink je mooi jouw eerste beweging alvast af. Laat je telefoon thuis, kijk om je heen, zie de zon opkomen en hoor de vogeltjes fluiten. Zo is de start van jouw dag meteen een feestje.

Start met een work-out

Begin de dag met een work-out en activeer jezelf. Nu je geen reistijd hebt, kun je die tijd goed benutten om je lichaam te vullen met nieuwe energie. Sport- en yogascholen delen nu massaal online work-outs én ook YouTube staat er vol mee. Kinderen in de buurt? Laat ze deelnemen aan je work-out. Ook mogelijk met een baby trouwens.

Haal zelf je drinken

Het is natuurlijk ideaal om je partner, ouders, huisgenoot of kinderen te vragen of ze je wat te drinken komen brengen. Kun jij tenminste gefocust doorwerken. Maar nee, dat is niet het meest wijze besluit voor je coronakilo’s. Sta dus zelf even op van je stoel voor die mini-wandeling naar de koelkast of je koffie- en theehoekje.

Zet een timer

We doen met zijn allen veel zittend werk. Zet daarom iedere 50 of 60 minuten een timer. Gaat je alarm af? Sta dan op, strek alles even, ga drinken halen en/of doe een paar squats, mountain climbers of jumping jacks.

Ga traplopen

Bijna iedereen heeft wel een trap in de buurt. In huis of een gezamenlijk trap in je flat of appartementencomplex. Koop geen dure apparatuur, maar gebruik gewoon de trap. Met traplopen verbrand je in een korte tijd zelfs meer calorieën dan met joggen. Wist je dat 30 minuten joggen gelijk staat aan 15 minuten traplopen?

Loop en bel tegelijkertijd

Een eigenschap die velen van ons al bezitten. Heb je een (bel)afspraak staan waarbij je niets hoeft te noteren? Loop dan door het huis. Misschien kun je zelfs de eerdergenoemde trap gebruiken tijdens jouw belrondje.

Plan je momenten

Maak in de avond al afspraken voor de dag erop. App de buurvrouw alvast om met haar te gaan wandelen de volgende dag (uiteraard met de gepaste 1,5 meter afstand). Spreek met jezelf of je ‘huisgenoten’ af dat je na je lunch en/of avondeten gaat wandelen. Heb je kinderen? Spreek dan vaste tijdstippen af voor quality time. Is voor jezelf en voor hen ook meteen een stok achter de deur.

Huishoudelijke taken

Ook die blijven zich herhalen. Misschien wel meer dan anders, omdat je werkster nu niet kan komen of omdat je nu eenmaal meer thuis bent en je huis dus meer ‘in gebruik’ is. Zie het voordeel ervan in; ze zijn namelijk goed voor je gezondheid. Naast dat je calorieën verbrandt (stofzuigen ±250 calorieën, dweilen ±300 calorieën, de badkamer boenen ±400 calorieën) is het ook goed voor ‘je koppie’; even je gedachten verzetten.

Gebruik al die ingeslagen wc-rollen

Ligt jouw huis ook vol met wc-rollen na al dat hamsteren (we blijven toch kuddedieren)? Gebruik ze dan ook om te blijven bewegen. Hoe? Op YouTube vind je diverse leuke work-outs met wc-rollen.

Blijf mentaal fit

Het is verleidelijk: Netflixen op je fijne bank. Maar probeer deze tijd eens te zien als extra tijd om nuttige dingen te doen. Ruim bijvoorbeeld de zolder op, maak die lang uitgestelde fotoboeken of werk die vervelende administratie weg. Et voilà, er ontstaat meer ruimte in je hoofd én je bent even nuttig bezig geweest (en zelfs een beetje in beweging)!

Zie je, op een makkelijke, toegankelijke manier thuis in beweging blijven hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Zet ‘m op, je kunt het! En vergeet als je kinderen hebt niet dat achter je kinderen aan rennen ook een vorm van bewegen is…

Trouwens, heb je onze 10 tips om thuiswerken met kinderen enigszins mogelijk te maken al gezien? En onze 10 tips om thuiswerken zo productief en prettig mogelijk te maken?

Delen met je collega’s of medewerkers?

Kan iemand van jouw collega’s of medewerkers wel wat tips gebruiken om thuis in beweging te blijven? Of zoek je nog een leuke manier om beweegtips voor thuis te delen? Voel je vrij om bovenstaande afbeeldingen, of onderstaande samengevoegde afbeelding, te delen.

Gerelateerde artikelen